Kroner og broer

KRONER OG BROER.

KRONER.

Hvis mere end halvdelen af en tand mangler efter udboring, betragter vi den som en risikotand, der bedst og mest holdbart behandles med en krone. Hvis en tand er rodbehandlet, betragter vi den som udgangspunkt også som en risikotand, der bør behandles med en krone. Og hvis tanden har dybe revner i tandbenet i tæt relation til tandnerven bør den også behandles med en krone.

Efter en kronebehandling er tanden beskyttet bedst muligt mod en alvorlig fraktur, der ofte resulterer i, at tanden skal fjernes.

I visse tilfælde kan en krone være den eneste behandling, der kan give et kosmetisk tilfredsstillende resultat.

På Ebeltoft og Rønde Tandlægeklinik laver vi i dag udelukkende zirkoniumkroner, metalkeramiske kroner og guld kroner. Både Zirkonium og metalkeramiske kroner ligner naturlige tænder, men er ikke helt så slidstærke som guldkronerne.

Zirkonium og metalkeramiske kroner består af en skal af enten zirkonium eller en biokompatibel metallegering. Herpå er der brændt porcelæn, således at kronen ligner patientens egne tænder.

Guldkronerne er fremstillet i et ensartet stykke metallegering med et relativt højt indhold af guld.

En kronebehandling består af to behandlingsseancer.
Først præpareres/beslibes tanden efter at være blevet bygget op i plast. Herefter tages der med en intraoral laser scanner et digitalt aftryk af den tilslebne tand… Dette aftryk sendes til vores dental laboratorium som fremstiller kronen i løbet af cirka 14 dage.

Herefter møder patienten til anden seance, hvor kronen cementeres/limes på den tilslebne tand.

BROER.

Hvis en eller flere tænder mistes kan de erstattes af en bro. En bro der skal erstatte 1 mistet tand er på 3 led. En tand på hver side af den mistede tand præpareres/tilslibes på samme måde som til en krone. Laboratoriet fremstiller 3 sammenloddede kroner, som cementeres på de to tilslebne tænder og kronen i midten gør det ud for den mistede tand.

Er der mistet flere tænder gøres broen tilsvarende længere. Dog er det en forudsætning at antallet, placeringen og kvaliteten af bropillerne harmonerer med broens længde. Da en bro er en ueftergivelig konstruktion, der er cementeret fast på patientens egne tænder, er patientkomforten meget høj, både hvad angår kosmetik og funktion. Broer kan fremstilles i samme materialer som kroner.

Patienten er altid lokalbedøvet under en krone- eller brobehandling, men efter beslibning og aftrykstagning kan både tænder og tandkød være følsomt, ligesom efter cementering af det færdige arbejde. Er følsomheden ikke aftaget en uge efter cementeringen bør tandlægen kontaktes med henblik på en kontrol.

Kroner og broer rengøres grundigt ligesom naturlige tænder. Dog er det vigtigt at bruge en speciel tandtråd under broer for at sikre sig, at der ikke sidder plak under mellemleddet.

Komplikationer er relativt sjældne ved krone og brobehandlinger. Dog kan kronen eller broen gå løs. Årsagen er oftest en mangelfuld cementering. Så er arbejdet konstrueret korrekt cementeres kronen eller broen blot igen.

En anden komplikation kan være, at den tand hvorpå kronen eller broen sidder, skal rodbehandles efter at arbejdet er cementeret. Rodbehandling foretages i så tilfælde ned gennen pågældende tands krone. Den værst tænkelige komplikation er hvis roden brækker eller flækker på langs. Så er det nødvendigt at fjerne tanden. Denne komplikation indtræffer heldigvis relativt sjældent.

Under normale omstændigheder kan patienten regne med at en krone eller brobehandling kan holde i mange år. Om det er 10 eller 30 år afhænger primært af, hvor godt patienten passer sine tænder generelt. Uanset hvad, er det den mest holdbare behandling, man som patient kan vælge til sine tænder.